KSÜ SAĞLIK HİZMETLERİ MYO
TIBBİ HİZMETLER VE TEKNİKLER BÖLÜMÜ
İLK VE ACİL YARDIM PROGRAMI-I.ÖĞRETİM-1511
DERS İÇERİKLERİ
1. SINIF 1. YARIYIL (GÜZ DÖNEMİ)
OZ 101 Türk Dili I (2-0-2-Z-2)
Fert ve millet hayatında dilin önemi. Dilbilgisinin sözcük ve cümlelerin neler olduğunu ve iletişim açısından önemi. Kelimelerin oluşumlarını, çeşitlerini, nerede ve nasıl kullanılması gerektiği. Anlatımın öğeleri ve anlatım türleri; yazılı ve sözlü anlatımda başarılı olmanın yolları.
OZ 103 Atatürk İlkeleri ve İnk.Tar. I (2-0-2-Z-2)
Osmanlı Devleti’nin yıkılışı ve Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin kuruluşu; Cumhuriyet öncesi Türk İnkılabı öncesi gelişmeler, Avrupa’da ki gelişmeler, Osmanlı Devleti ve yenilik hareketleri, Tanzimat ve meşrutiyet dönemleri, Fikir hareketleri, Devleti” yıkan savaşlar, Trablusgarp ve Balkan savaşları, Birinci Dünya savaşı, Mondros mütarekesi, Mütareke bahanesiyle yapılan işgaller, İşgaller karşısında tutum, Mustafa Kemal Atatürk ve Türk Milletini teşkilatlandırması, Mustafa Kemal Atatürk’ün kişilik özellikleri, Mustafa Kemal Atatürk’ün görevleri, Mustafa Kemal Atatürk.’ün Samsuna çıkışı, Amasya Genelgesi, Kongreler, Misak-ı Milli, Türkiye Büyük Millet Meclisi, Milli Mücadeleye karşı hareketler, Kuva-yi Milliye ve Cepheleri, Serv dayatması, Serve karşı Türk Milletinin varlık mücadelesi, Düzenli Ordu Dönemi, İnönü savaşları, Londra konferansı, Sakarya Muharebesi, Büyük Taarruz, Milli Mücadele Dönemi ve dış politikası, Antlaşmaya dönemi, Mudanya Ateşkes Antlaşması, Lozan Barış Antlaşması
OZ163 Yabancı Dil I (2-0-2-Z-2)
Elemantary seviyede temel İngilizce; Personel pro.,possessiveadj., numbers-singular, plural, cauntable; who, what, havegot, has got, simplepresenttens, objectpronouns, tellingthe time, prepositions, possibility; imperativens, thepresentcontinuous; adjectives-adverbs-revision
AY101 FİZYOLOJİ (2-0-2-M-2)
Fizyolojide Temel Kavram ve Terimleri, Hücrenin Görevleri, Solunum Mekaniği,Kanda Oksijen ve Karbondioksitin Taşınması ve Fonksiyonları, Kalbin Fonksiyonları, Kan ve Lenf Dolaşımı, Kan ve Sıvı- Elektrolitler, Santral Sinir Sistemi, Periferik Sinir Sistemi, Endokrin Sistem, Boşaltım Sistemi Sindirim Sistemi, Duyu Organları
AY103 ACİL HASTA BAKIMI-I (3-1-4-M-7)
Temel Yaşam Desteği İlkeleri, Hava Yolunu Açma Teknikleri, Entübasyon, Solunum Desteği Sağlamak, Oksijen Tedavisinde Kullanılan Araçlar, Oksijen Tedavisi, TYD Uygulama, Katı Cisme Bağlı Boğulmalarda İlk Yardım Ve Acil Bakım- Erişkin- Çocuk- Bebek, Erişkinde Temel Yaşam Desteği, Çocukta Temel Yaşam Desteği, Bebekte Temel Yaşam Desteği, Otomatik EksternalDefibrilasyon, Değerlendirme teknikleri, hasta veya yaralının birinci ve ikinci değerlendirmesini yapmak, solunum, kardiyovasküler ve sinir sistemi, terminolojisi, solunum, kardiyovasküler ve sinir sistemi hastalıklarını değerlendirmek ve acil bakım uygulamak, vaka çalışması.
AY119 ACİL SAĞLIK HİZMETLERİ-I(2-0-2-M-2)
Sağlık hizmetlerini ve acil sağlık hizmetlerini değerlendirmek, Türkiye’de acil sağlık hizmetleri ile ilgili mevzuatını, teşkilat yapısını, ambulans ve acil sağlık araçlarını değerlendirmek. Türkiye’de bulunan ambulansların donanımlarını ayırt etmek. Türkiye’de acil servis yapısı ve işleyişini değerlendirmek, acil sağlık hizmetlerinde formları kullanmak, Paramedik yetki ve sorumluluklarını değerlendirmek, görev organizasyonu yapmak, kendi güvenliğini ve hasta/yaralı güvenliğini sağlamak, hasta/ yaralı taşıma tekniklerini uygulamak, ambulans ve acil sağlık hizmetlerinde haberleşmeyi sağlamak.
AY109 ANATOMİ (2-0-2-M-2)
Anatomi dersinde; vücudun temel yapısı ile sistemleri oluşturan yapı ve organların anatomik özellikleri ile ilgili bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. Anatomi Kas Sistemi İle İlgili Temel Terim ve Kavramlar, Hücrenin Yapısı ve Çeşitleri, İskelet Sistemi, Kan ve Sıvı-Elektrolitler, Kalbin Anatomik Özellikleri ve Vasküler Yapılar, Üst ve Alt Solunum Yolu Anatomik Yapıları,Toraks ve Memenin Yapısı, Merkezi Sinir Sisteminin Anatomik Yapıları, Periferik Sinir Sisteminin Anatomik Yapıları, Duyu Organları, Hipofiz Bezi ve Diğer Endokrin Sistem Yapıları,Sindirim Yolu Organları ve Sindirime Yardımcı Organ ve Bezlerin Yapıları,Ürogenital Sistemi ve Kadın ve Erkek Üreme Sistemini Yapıları.
AY201 RESÜSİTASYON ( 2-1-3-M-5)
Resüstasyon dersinde; Temel yaşam desteği ve ileri yaşam desteği sağlama ile ilgili bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. Yetişkin, Çocuk ve Bebeklerde Temel Yaşam Desteği, Hava Yolunu Açma Teknikleri (hava yolu açıklığını sağlayan ekipmanları seçmek, airway takmak, laringeal maske(lma) takmak ,oratrekealentübasyon uygulamak, kombi tüp uygulamak,krikotriotomi uygulaması yapmak) Entübasyon, Solunum Desteği Sağlamak, Oksijen Tedavisi, Mekanik Ventilasyon, Yetişkin, Çocuk ve Bebeklerde Katı Cisme Bağlı Boğulmalarda İlk Yardım ve Acil Bakım Uygulamak, Defibrilasyon ve Kardiyoversiyon Uygulamak
AY111 MESLEK ETİĞİ (2-0-2-S-2)
Etik ve ahlak kavramlarını incelemek, Etik sistemlerini incelemek, Amaçlanan sonuç etiği, Kural etiği, Toplumsal sözleşme etiği, Kişisel etik, Sosyal yaşam etiği, Ahlakın oluşumunda rol oynayan faktörleri incelemek, Kültür, Normlar, Değerler, Meslek etiğini incelemek, Mesleki yozlaşma ve meslek hayatında etik dışı davranışların sonuçlarını incelemek, Sosyal sorumluluk kavramını incelemek.İletişim kavramı, İletişim süreci ve çeşitleri, İletişim öğeleri ve özellikleri, İletişim engelleri, Sözlü İletişim, Sözlü iletişim teknikleri, kuralları ve araçları, Etkili konuşma, Yazılı İletişim, Yazılı iletişim teknikleri, kuralları ve araçları, Sözsüz İletişim kurma, Beden dili, İmaj, Biçimsel (Formal) İletişim kurma (Temel Kavramlar, Örgüt İçi İletişim, Biçimsel İletişim Türleri, Biçimsel İletişim araçları, Mesaj Takibi ) Biçimsel Olmayan (İnformal) İletişim kurma (Temel Kavramlar, Biçimsel Olmayan İletişimi Etkileyen Faktörler, Biçimsel İletişim Türleri ve Araçları, Mesaj Takibi) Örgüt dışı iletişim kurma (Temel Kavramlar, Örgüt dışı hedef kitle, Örgüt dışı hedef kitle İle İletişimi Etkileyen Faktörler, Mesaj Takibi ve mevzuat)
AY121 AMBULANSTA BEDEN KONDÜSYONU -I(2-0-2-S-2)
Fiziksel uygunluğun önemi ve ilgili kavramları anlamak, Fiziksel Uygunluğun; Beslenme ilişkisini, Sağlıkla İlişkisini, Dolaşım sistemi arasındaki ilişkiyi, Solunum sistemi arasındaki ilişkiyi ve Kas gelişimi arasındaki ilişkiyi anlamak, Fiziksel uygunluğu geliştirmek ve korunmak için temel antrenman metotlarını uygulamak.
AY107 TIBBİ TERMİNOLOJİ (2-0-2-S-2)
İnsan Anatomisine İlişkin Tıbbi Terimler. Hareket Ve Sinir Sistemi İle Psikiyatrik Hastalıklara İlişkin Tıbbi Terimler Solunum Ve Sindirim Sistemine İlişkin Tıbbi Terimler Kardiovasküler Sistem İle Kan Ve Kan Yapıcı Organlara İlişkin Tıbbi Terimler Üriner, Genital Ve Endokrin Sisteme İlişkin Tıbbi Terimler Göz, Kulak-Burun-Boğaz Ve Deriye İlişkin Tıbbi Terimler
AY115 ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ (2-0-2-S-2)
Araştırma konularını seçme, kaynak araştırması yapma, araştırma sonuçlarını değerlendirme, araştırma sonuçlarını rapor hâline dönüştürme, sunuma hazırlık yapma, sunumu yapma
AY BESLENME İLKELERİ(2-0-2-S-2)
Yeterli ve Dengeli Beslenme, Yaşam İçin Gerekli Besin Ögeleri (Karbonhidratlar),Yaşam İçin Gerekli Besin Ögeleri (Proteinler), Yaşam İçin Gerekli Besin Ögeleri (Lipitler), Yaşam İçin Gerekli Besin Ögeleri (Su, Mineral ),Yaşam İçin Gerekli Besin Ögeleri ( Vitamin ), Enerji metabolizması, Beslenme bozuklukları. Besin Hijyeni ve Sanitasyonu, Obezite ve Tedavisi, Fiziksel Aktivite ve Egzersiz, Beslenmenin Kanser Üzerine Etkisi, Besinleri Hazırlama,Pişirme ve Saklama Yöntemleri, Hastalıklarda Beslenme
AY117İLETİŞİM (2-0-2-S-2)
İletişim kavramı, İletişim süreci ve çeşitleri, İletişim öğeleri ve özellikleri, İletişim engelleri, Sözlü İletişim, Sözlü iletişim teknikleri, kuralları ve araçları, Etkili konuşma, Yazılı İletişim, Yazılı iletişim teknikleri, kuralları ve araçları, Sözsüz İletişim kurma, Beden dili, İmaj, Biçimsel (Formal) İletişim kurma (Temel Kavramlar, Örgüt İçi İletişim, Biçimsel İletişim Türleri, Biçimsel İletişim araçları, Mesaj Takibi ) Biçimsel Olmayan (İnformal) İletişim kurma (Temel Kavramlar, Biçimsel Olmayan İletişimi Etkileyen Faktörler, Biçimsel İletişim Türleri ve Araçları, Mesaj Takibi) Örgüt dışı iletişim kurma (Temel Kavramlar, Örgüt dışı hedef kitle, Örgüt dışı hedef kitle İle İletişimi Etkileyen Faktörler, Mesaj Takibi ve mevzuat)
AY HASTANE ÖNCESİ ALANDA İLETİŞİM BECERİSİ VE STRES YÖNETİMİ (2-0-2-S-2)
İletişim Öğeleri, İletişim Çeşitleri ve Şekilleri, Stres Kavramı, Kapsamı, Belirtileri, Stres Kavramı, Kapsamı, Belirtileri, Stresi Önleme ve Kontrol Etme Yöntemleri, Sağlık Sorunu Olan, Öfke ve Panik Yaşayan Bireylerle İletişim Olgu Çalışması, Çocuk ve Yaşlı Hastayla İletişim Olgu Çalışması, Öfke, Panik ve Kayıp Yaşayan Hasta Yakını ile İletişim Olgu Çalışması, Görme ve Zihinsel Engelli Bireyle İletişim Olgu Çalışması, Konuşma ve İşitme Engelli Bireyle Olgu Çalışması, Afetlerde Stres Yönetimi Olgu Çalışması, Kaza ve Salgınlarda Stres Yönetimi Olgu Çalışması, Toplumsal Olaylarda Stres Yönetimi Olgu Çalışması, Dersin Değerlendirilmesi.
AY HASTANE ÖNCESİ HASTALARA BÜTÜNCÜL YAKLAŞIM (2-0-2-S-2)
Yaşam, sağlık kavramlarının tartışılması, Birey ve toplumun sağlık algısını belirleyen faktörlerin tartışılması, Bütüncül yaklaşım tanımı, felsefesi, gelişimi, Sağlığı etkileyen çevresel faktörler, Sağlığı etkileyen kültürel faktörler, Sağlığı etkileyen biyolojik faktörler, Birey ve toplumda sağlığını değerlendirmede kullanılan yöntemler-1, Birey ve toplumda sağlığını değerlendirmede kullanılan yöntemler-2, Birey ve toplumda sağlığını değerlendirmede kullanılan yöntemler-3.
KRONİK HASTALIKLARA ACİL YAKLAŞIM (2-0-2-S-2)
Hastalıklar hakkında genel bilgiler, Sindirim sistemi hastalıkları, Solunum sistemi hastalıkları, Dolaşım sistemi hastalıkları, Kan hastalıkları, Üriner sistem hastalıkları, Genital sistem hastalıkları, Eklem hastalıkları, Endokrin sistem hastalıkları, Cilt hastalıkları, Kulak-Burun-Boğaz hastalıkları, Göz hastalıkları, Santral sinir sistemi hastalıkları
1. SINIF II. YARIYIL (BAHAR DÖNEMİ)
OZ 102 Türk Dili II (2-0-2-Z-2)
Anlam bakımından kelimeler, Kelimelerde anlam ilişkileri, cümlede anlam farklılıkları, Türk Dilinin cümle yapısı, ögeleri, çeşitleri, kelime grupları, cümle çözümlemeleri, güzel konuşma ve yazmanın önemi, konuşma yanlışları ve çeşitleri, günlük hayatta karşılaşılan özgeçmiş, raor, tutanak gibi yazım örnekleri, toplımda kendini rahat ifade edebilme ve münazara uygulaması, panel sempozyum ve açık oturumun tanıtımı, anlatım bozuklukları ve sebepleri, bilimsel araştırma tekniklerinin öğretilmesi.
OZ 104 Atatürk İlkeleri ve İnk.Tar. II (2-0-2-Z-2)
Türkiye’ de Anayasal Gelişmeler, Türkiye Cumhuriyeti’ inin İç siyaseti (1923-1995), İkinci Dünya Savaşı ve neticesi, Devrimlerin temel özellikleri ve Türk Devrimi, Türk Devrimini etkileyen akımlar, Demokratik Hukuk Devleti, Türk Hukuk ve Eğitim Sistemlerinin kurulması.
OZ164 Yabancı Dil II (2-0-2-Z-2)
Kendilerini ve aile bireylerini İngilizce sözlü ve yazılı olarak tanıtabilme, bir günlerini anlatabilme, yiyecek içecek sipariş edebilme, teklifte bulunma ve tekliflere cevap verme yetisi kazandırılır.
AY102 ACİL HASTA BAKIMI II(3-1-5-M-3)
İlaç Uygulamak, Sindirim Sistemi Terminolojisi, Sindirim Sistemi Hastalıklarını Değerlendirmek ve Acil Bakım Uygulamak, Karın Ağrılı Hastaya Acil Bakım Uygulamak, Diyabet, Sıvı-elektrolit dengesi, Asit- Baz dengesi, Metabolik Hastalıkları Değerlendirmek ve Acil Bakım Uygulamak, Enfeksiyon Hastalıklarını Değerlendirmek ve Acil Bakım Uygulamak, Ürogenital Hastalıkları Değerlendirmek ve Acil Bakım Uygulamak, Genel ve Sistem Travma Olgularında Değerlendirme ve Acil Yaklaşım, Çevresel Acillerde, Sokma, Isırmalarda ve Zehirlenmelerde Acil Bakım Uygulamak, Vaka Çalışması.
AY116 ACİL SAĞLIK HİZMETLERİ-II (2-2-2-M-2)
Afetlerde Temel Korunma Prensiplerine Uymak ve Acil Bakım Uygulamak, Triyaj, KBRN Riskini Değerlendirmek, Biyolojik Kaza Veya Saldırıda Acil Sağlık Hizmeti Uygulamak, Kimyasal Kaza Veya Saldırıda Acil Sağlık Hizmeti Uygulamak, Nükleer, Radyoaktif Kaza Veya Saldırıda Acil Sağlık Hizmeti Uygulamak, Yara bakımı, Yangın Önleme Ve Yangınla Mücadele Etmek Denizde Kişisel Can Kurtarma Tekniklerini Uygulamak
AY118 İLERİ YAŞAM DESTEĞİ UYGULAMALARI- I(2-1-3-M-2)
EKG ile ilgili temel kavramlar ve kardiyak monitörizasyon, kalbin ileti sistemi, EKG derivasyonları ve kardiyak AKS, EKG dalgaları ve kalp ritmi ve kalp hızının değerlendirilmesi, ritim analizi ve normal sinüs ritmi, erken vurular, bradiaritmiler, bradiaritmilerde hastane öncesi bakım, Dar QRS’litaşikardiler, Geniş QRS’li taşikardiler, taşiaritmilerde hastane öncesi bakım, akut koroner sendromlar, akut koroner sendromlarda hastane öncesi bakım, kardiyak arrestritmleri, hastane öncesinde kardiyak arrest yönetimi.
AY106 TRAVMA (3-1-4-M-3)
Travma Bilgisi dersinde; Travma vakalarında ve çevresel acillerde acil bakım uygulama ile ilgili bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. Travma Vakalarına Genel Yaklaşımı Uygulamak, Dış Kanamalarda Acil Bakım Uygulamak, Yumuşak Doku Yaralanmalarında Acil Bakım Uygulamak, Kafa Travmalarında Acil Bakım Uygulamak, Yüz Ve Boyun Yaralanmalarında Acil Bakım Uygulamak, Omurga Yaralanmalarında Acil Bakım Uygulamak, Göğüs Yaralanmalarında Acil Bakım Uygulamak Karın Yaralanmalarında Acil Bakım Uygulamak, Pelvis Yaralanmalarında Acil Bakım Uygulamak,Ekstremite Yaralanmalarında Acil Bakım Uygulamak, Soğuk zararlarında acil bakım uygulamak, Sıcak zararlarında acil bakım uygulamak,Yanıklarda acil bakım uygulamak, Elektrik ve yıldırım çarpmalarında acil bakım uygulamak, Boğulmada acil bakım uygulamak, Yabancı cisim varlığında acil bakım, Zehirlenmelerde acil bakım uygulamak, Isırık ve sokmalarda acil bakım uygulamak
95104 İŞYERİ UYGULAMA VE STAJ( 0-0-0-M-8)
K.Maraş Sütçü İmam Üniversitesi Tıp Fakültesi Araştırma ve Uygulama Hastanesi Acil Tıp AD, Yoğun Bakım Ünitesi, Ambulans Hizmetleri, K.MARAŞ Devlet Hastanesi Acil Servisi, Ambulans Hizmetleri, Yenişehir Devlet Hastanesi Acil Servisi, Ambulans Hizmetleri, 112 Acil Ambulans Hizmetleri, Diğer Resmi devlet Hastaneleri ve 112 Acil Ambulans Hizmetleri,Özel hastaneler Acil servisleri ve Ambulans Hizmetleri.
AY120 BEDEN EĞİTİMİ II ( 2-0-2-S-2)
Antrenmanın temel kavramları, Antrenmanın organizmaya etkisi, Antrenmanın kaslar üzerine etkisi, Antrenmanda yüklenme ve dinlenme ilişkisi, Yüklenmenin ölçütleri, Antrenman çeşitleri, Aerobik antrenman ve esneklik çalışmaları, Kondisyon, Koordinasyon yeteneklerin teori ve uygulaması, Su üzerinde yüzmek.
AY108 SAĞLIK HİZMETLERİ YÖNETİMİ ( 2-0-2-S-2)
Sağlığın tanımı. Sağlık Hizmetlerinin amacı. Sağlık değer yargıları. Sağlık teşkilatı. Ulusal sağlık politikası. Türkiye’de sağlık hizmetlerinin kullanımı. Sağlık hizmetleri sistemi organizasyonu, 21.Yüzyıl sağlık hedefleri, çeşitli sağlık sistemleri, gelişmiş ülkeler ve Türkiye sağlık göstergelerinin kıyaslanması, ulusal politika belirlemede verilerin güvenirliğinin öneminin vurgulanması. Ulusal veri derleme ve yönetiminde kullanma süreçleri.
AY110 İŞÇİ SAĞLIĞI VE İŞ GÜVENLİĞİ ( 2-0-2-S-2)
İş Sağlığının Sosyal Boyutu, İşyerinde Tutulması Zorunlu Sağlık Raporları Ve Belgeler, İşyerinde Meslek Hastalıklarını Oluşturan Fiziksel Ve Kimyasal Faktörler, SSK Mevzuatına Göre Sağlık Mevzuatı, işyerinde Ortak Sağlık Birimi, Gürültünün, Titreşimin Sağlığa Etkileri Ve Önlemleri, İşyerinde Gürültü Haritasının Düzenlenmesi, İş Ortamında Tozlar, Gazlar Ve Etkileri, İşyerinde Sağlık Açısından Hijyen Ve Temizlik, Gıda Endüstrisinde iş Hijyeni, Enerji Ve Ağırlık Kontrolü, Dengeli Beslenme, Yaşam Boyu Spor.
AY206 ENFEKSİYON HASTALIKLARI ( 2-0-2-M-2)
Enfeksiyon Hastalıklarına Giriş, Genel Bilgiler, Sindirim Sistemiyle Bulaşan Hastalıklar, Besin Zehirlenmeleri, Tifo, Basilli Dizanteri, Kolera, Brusella, Solunum Yoluyla Bulaşan Hastalıklar, İnfluenza, Bronşit, Pnömoniler, Tüberküloz, Deri ve Mukozayla Bulaşan İnfeksiyon Hastalıkları, Kuduz, Tetanoz, Menenjit, Hepatit, AIDS, Üriner Sistem İnfeksiyonları, Hastane İnfeksiyonları, Parazit İnfeksiyonları, İnfeksiyon hastalıklarından Korunma ve Kontrol Yöntemleri, Yaşlılık ve immunoloji.
AY HALK SAĞLIGI ( 2-0-2-S-2)
Sağlık hizmetleri, kavramı tanımı, toplum, kültür ve sağlık ilişkisi, türkiye'de sağlık hizmetleri örgütlenmesi sağlıkta ekip yaklaşımı ve toplumu tanıma- sağlık ölçütleri, türkiye'nin genel sağlık sorunları, ana-çocuk sağlığı sorunları, kronik hastalıklar, bulaşıcı hastalıklar, insan hakları, kadın hakları, çocuk hakları ve hasta hakları, yaşlılık sorunları, toplum ruh sağlığı, okul sağlığı, çevre sağlığı ve ekoloji, beslenme sorunları
AY 120 AMBULANSTA BEDEN KODÜSYONU-II( 2-0-2-S-2)
Ambulansta Genel Kuvvet Gelişimi, Ambulansta Kuvvet Çeşitleri ve Geliştirme Yöntemleri
Eşli Alıştırmalar ( kurtarma, taşıma , çıkarma, Ağırlık ( Halter ) çalışmaları, Koşu ve basamak çalışması, Ambulansta Sürat ve Çabukluk Özelliğinin Kas Sistemi İle İlişkisi, Sinir –Kas Koordinasyonu
AY225 ACİL İLAÇ UYGULAMALARI( 2-0-2-S-2)
Temel ilaç bilgisi, ilaçların sınıflandırılması, adlandırılması ve etkisi, ilaç uygulama yolları ve prensipleri, ilaç uygulamalarında sağlık personelinin mesleki ve yasal sorumluluğu, akut koroner sendromlarda acil ilaç uygulamaları, toksikasyonlarda ilaç uygulamaları, solunum sıkıntılarında ilaç uygulamaları, bilinç bozuklukları ve nörolojik acillerde kullanılan ilaçlar, CPR ilaçları, anaflaksi ve alerjik reaksiyonlarda kullanılan ilaçlar, gebelik ve kanama problemlerinde kullanılan ilaçlar, pediyarik acillerde kullanılan ilaçlar.
AY ACİL DURUMLARDA KİMYASAL VE İLAÇLARA YAKLAŞIM ( 2-0-2-S-2)
Atomlar, moleküller, sentez ve hayatımızdaki kimyasalların önemi, Ürik asit, asetik asit, glukoz, aspirin, kafur, terpineol, tropinon, Haemin, kinin, morfin, Steroidler ve doğum kontrol, Striknin, penisilin ve antibiyotikler, Prostoglandinler, lökotrienler ve analjezikler, Vitaminler ve beslenme destekleri, Fitoterapötikler, Santral Sinir Sistemi depresanları, stimülanları ve bağımlılık, Taxol, amfoterisin, siklosporin ve kanser ilaçları, Nükleik asitler ve enzimler.
AY AKTİF YAŞAM PRENSİPLERİ ( 2-0-2-S-2)
Aktif Yaşam Prensipleri dersine giriş, Sağlığın tanımı, sağlık profesyonellerinin görevleri, Aktif yaşam ve önemi nedir, Aktif yaşam prensipleri, Fiziksel aktivite tanımı, fiziksel aktivite piramidi, Fiziksel aktivite, egzersiz ve spor, Kuvvet, dayanıklılık, esneklik tanımları, farkları, Dayanıklılığı arttırıcı hareketler, Esneklik arttırıcı hareketler, Kuvveti arttırıcı hareketler, Omurilik koruma prensipleri, Ergonomik yaklaşımlar.
AY ACİL YARA BAKIMI ( 2-0-2-S-2)
Yara bakım organizasyonları, Derinin yapısı ve fizyolojisi, Yaranın tanımı, sınıflandırması, Yara iyileşme süreci, Yara iyileşmesini etkileyen faktörler, Yanık yaralarına yaklaşımı, Venöz /arteryel yaralar ve yaklaşımı, Diyabetik ayak ve yaklaşımı, Cerrahi yara ve yaklaşımı, Genel yara bakım ilkeleri, Yara bakım ürünleri- Pansumanlar, Yara bakımında yeni teknolojiler (VAC, HBO, Larva Tedavisi).
2. SINIF 1. YARIYIL (GÜZ DÖNEMİ)
AY219 MESLEKİ UYGULAMA- I( 4-0-4-M-8)
Enfeksiyon kontrol yöntemlerini uygulamak, dezenfeksiyon, hasta / yaralıya mesane kateterizasyonu uygulamak, şokta acil bakım uygulamak, hasta/ yaralıların durumlarına uygun pozisyon vermek, hasta/ yaralıyı kurtarma çıkarma tekniklerini vaka üzerinde kullanmak, özellikli travma vakalarına acil bakım uygulamak, acil araçlarını tanımak ve kullanıma hazır tutmak, ambulans sürüş teknikleri uygulamak, vaka çalışması.
AY ZORUNLU KLİNİK UYGULAMA-I (3-6-9-M-8)
Acil Sağlık Araçlarının Temizliği ve Dezenfeksiyonu, Ambulans ve ekipmanlarının enfeksiyon kontrol protokolleri, Özellikli Travma Vakalarına Acil Bakım, Pediatrik travma olgularında acil bakım, Geriatriktravma olgularında acil bakım, Diğer travma olgularında acil bakım (Görme, işitme ve bedensel engelli vb.), Acil Araçlarını Tanımak ve Kullanıma Hazır Tutmak, Küçük arızaların onarılması (lastikleri değiştirmek, sigortaları değiştirmek, kayışları değiştirmek, ampulleri değiştirmek vb.), Araç teknik bakımı ve temizliği (radyatör sıvısını kontrol etmek, motor fren ve diğer yağları kontrol etmek,akü sıvısını kontrol etmek,lastik dişlerini kontrol etmek), Sürüş hazırlığı, Ambulans Sürüş Teknikleri – II
AY221 ACİL HASTA BAKIMI-III ( 4-0-4-M-6)
Psikiyatrik Hastalıkları Değerlendirmek, Psikiyatrik Hastalıklarda Acil Bakım Uygulamak, Normal Doğum Eylemine Yardımcı Olmak(Gebelik Oluşumu ve Evreleri, Doğum Eyleminin Başladığını Tanılama, Doğum, Yeni doğan Değerlendirmesi, Doğum Sonrası Annenin Acil bakımı), Obstetrik Acillerde Acil Bakım Uygulamak (Gebelik ve Doğuma Bağlı Acilleri Değerlendirmek, Gebelik ve Doğuma Bağlı Kanamalarda Acil Bakım, Anormal Gelişlerde Acil Bakım, Göbek Kordonu Sarkmasında Acil Bakım, Preeklampsi ve Eklampsivakalarında acil bakım ), Jinekolojik Acillerde Bakım Uygulamak, Pediyatrik Hastaları Değerlendirmek Pediyatrik Hastalara Acil Bakım Uygulamak (Ani bebek ölümü sendromu, Solunum acilleri, Kardiyovasküler aciller, Nöbetler,Gastrointestinal sistem Acilleri, Enfeksiyon hastalıkları, Travma, Şok, Çocukluk çağı hastalıkları, Hırpalanmış çocuk)Geriyatrik Hastaları Değerlendirmek Geriatrik Hastalara Acil Bakım Uygulamak Onkolojik Hastalara Acil Bakım Uygulamak
AY207 FARMAKOLOJİ( 2-0-2-M-2)
Genel Farmakoloji: Farmakolojiye giriş, ilaçların farmasötik şekilleri, ilaçların veriliş yolları, ilaçların emilim, dağılım, metabolizma ve atılımları. İlaçların Etki Mekanizmaları, İlaç etkisini değiştiren faktörler ve ilaç etkileşimleri. antibiyotikler ve diğer antibakteriyeller, antitüberküloz ilaçlar, AİDS ilaçları ve antiviraller, antiparaziter ilaçlar, antiseptikler, ilaç suistimali ve ilaç bağımlılığı, akut zehirlenmeler.
AY211 SAĞLIK HUKUK MEVZUATI ( 2-0-2-S-2)
Dersin içeriğini, tıbbi müdahale ilişkisi ve bu ilişkiden kaynaklanan taraf borçları ile sorumlulukların belirlenmesi, insan sağlığını ilgilendiren çeşitli kavram ve kurumlar üzerinde durulması ve bunlarla ilgili hukuki düzenlemelerin ele alınması oluşturmaktadır. Bu kapsamda tıp mesleğini icraya yetkili kimselerin tıbbi müdahalelerinin hukuka uygunluk koşulları incelendikten sonra Ceza Hukuku bağlamında tıbbi faaliyetlerle ilgili suç tipleri ile Ceza Muhakemesi Hukukunda yer alan sağlık mesleği mensuplarına ilişkin düzenlemeler öğretilecektir. Buna ilaveten tıbbi müdahale sözleşmesinin kuruluşu, ifası ve ifa edilmemesi halindeki sorumluluk da derste ele alınan konulardır.Getirilmesi, İş Planı İçinde Yönetim, Pazarlama Planları, Yapılabilirlik çalışmaları, İş Planı İçinde Finans ve Üretim Planları,Girişimcilik Öyküleri, Girişimcilikte Örnek Olay İncelemeleri
AY 223 AFET YÖNETİMİ( 2-0-2-S-2)
Psiko-sosyal hizmetler eğitimi, temel arama kurtarma eğitimi, temel arama kurtarma eğitimi, temel arama kurtarma eğitimi uygulamaları, temel kbrn eğitimi, psiko-sosyal hizmetler eğitimi, temel afet bilinci,temel afet bilinci oluşturulması
AY FİZİKSEL SAĞLIĞI KORUMA( 2-0-2-S-2)
Sağlık tanılanması, sağlık belirleyicileri ve sağlığı geliştirme, sağlığı koruma ve geliştirme kavram ve kuramları, sağlığı geliştirilmesinde modeller ve uygulama örnekleri, sağlık ve kültür, sağlık ve maneviyat, sağlık ve beslenme, sağlığı olumsuz etkileyen risk faktörlerinden korunma, kazalar ve şiddetin önlenmesi, etkili iletişim, sağlık ve fiziksel aktivite
AY215 GİRİŞİMCİLİK ( 2-0-2-S-2)
Girişimcilik ile ilgili kavramlar,Girişimciliğin Önemi ve Gelişimi,Girişimlerdeki Özellikler, İç ve Dış Girişimcilik, Girişimcilikteki Motivasyon, Girişimde Yaratıcılık ve Yenilikçilik, Buluş, Marka ve Tasarımların Korunması, Girişimcilikte İş Fikirleri, İş Planı Hazırlama ve Doküman Haline Getirilmesi, İş Planı İçinde Yönetim, Pazarlama Planları, Yapılabilirlik çalışmaları, İş Planı İçinde Finans ve Üretim Planları,Girişimcilik Öyküleri, Girişimcilikte Örnek Olay İncelemeleri
AY209 HASTALIKLAR BİLGİSİ ( 2-0-2-M-2)
Bu ders sağlık hastalık kavramları, sistemler ve hastalıkları,hastalıklardan korunma yolları ve sağlıklı yaşam alışkanlıkları kazandırmaya yönelik bilgileri içerir. Solunum Sistemi hastalıkları, Sindirim Sistemi Hastalıkları, Dolaşım Sistemi Hastalıkları,Üriner Sistem Hastalıkları, Sinir Sistemi Hastalıkları, Kas İskelet Sistemi Hastalıkları Bağışıklık Sistemi Hastalıkları Kan Hastalıkları Endokrin Sistem Hastalıkları Bağışıklık Sistemi Hastalıkları Kanserler.
AY YENİDOĞAN TRANSPORTU
Yenidoğan özellikleri, yenidoğpan bakım ilkeleri, yenidoğanküvözleri ve özellikleri, yenidoğanküvözlerinin ambulansa yerleştirilmesi ve bakımı, yenidoğan beslenmesi yenidoğan hipoglisemisi, yenidoğan hipotermisi, yenidoğan hipotansiyonu, yenidoğan hipoksisi, yenidoğan hipoksik iskemik ensefalopatisi, yenidoğan hipokapnisi,yenidoğan hiperkapnisi, yenidoğan sıvı elektrolit dengesi, yenidoğan transportu.
AY AMBULANSTA VE ÇALIŞMA HAYATINDA ERGONOMİ (2-0-2-S-2)
Ergonomiye Giriş, Ergonominin Tarihçesi, Ergonominin Önemi, İş Koşullarına Ergonomik Yaklaşım: Antropometrik Yaklaşım, İş Koşullarına Ergonomik Yaklaşım: Biyomekanik Yaklaşım, İş Koşullarına Ergonomik Yaklaşım: Fizyolojik Yaklaşım, İşyerinde İnsan Bilgisayar Etkileşimi, Temel Sağlık İlkeleri ve Ergonomi, Güvenlik ve İş Kazaları: Giriş, Güvenlik ve İş Kazaları: Kazaları Azaltıcı Yaklaşımlar, İşyerindeki Fiziksel Stresörler, Çalışma Programları, İşyerinde Alkolizm ve Madde Kullanımı
AY MEDİKAL CİHAZ ve TIBBİ ÜRÜNLER (2-0-2-S-2)
Medikal cihaz ve tıbbi ürünlerin mesleki tanımı ve tarihsel gelişimi, ülkemizdeki durumu, uygulama alanları, amaç ve gereklilik, Genel tıbbi malzemeler, Yara ve hasta bakım ürünleri, Anne bebek sağlığı ve sterilizasyon dezenfeksiyon ürünleri, Muayene araç ve gereçleri, Kişisel bakım araç ve gereçleri, Diagnostik ürünler, şeker ölçüm cihazları, tansiyon aletleri, steteskoplar ve ateş ölçerler, İlk yardım gereçleri ve iş güvenliği malzemeleri, Kadın doğum, dahiliye, çocuk, solunum diyaliz ve cerrahide kullanılan ürünler, Hastanede kullanılan tıbbi ekipmanlar ve demirbaş ürünler, Fizik tedavide kullanılan tıbbi malzemeler, Yürüme araç ve gereçleri, Ağız diş sağlığı ürünleri, diş hekimliğinde kullanılan ekipmanlar, Ortopedik ürünler ve ayak sağlığı, Varis çorapları bandajlar ve ödem çözücüler.
AY PAREMEDİK EKİP İÇİ KOÇLUK EĞİTİMİ (2-0-2-S-2)
Koçluğa genel bir bakış, Koçluk nedir?, Koçluğun İlkeleri, Neden koçluğa ihtiyaç duyarız?, Koçun temel yeterlilikleri nelerdir?, Diğer meslekler ile koçluk arasındaki farklar. Etkin Dinleme, Soru Sorma, Geri Bildirim, Koçluk Türleri, Yönetici Koçluğu, Kariyer Koçluğu, Yaşam Koçluğu, Öğrenci Koçluğu.
2. SINIF II. YARIYIL (BAHAR DÖNEMİ)
AY218 MESLEKİ UYGULAMA- II( 4-2-6-M-7)
Sınıf gruplara bölünerek üç dönem içerisinde işlenen konularla ilgili vaka formlarına göre vaka çalışmaları yapılıp, kontrol çizelgesine göre kontrol edilecektir.
AY ZORUNLU KLİNİK UYGULAMA –II (0-8-8- M-9)
Pulmoner ödem vaka çalışması, Psikiyatrik acil (Suicid)vaka çalışması, Travma, gebe 3. Trimestir vaka çalışması, Trafik kazası (multitravma) vaka çalışmas, Travma (Eviserasyon, kesici alet)vaka çalışması, Diyabet, hipoglisemi vaka çalışması, MI’da prematüre ventrikülerkompleks (PVC) vaka çalışması, Travma, kafa travması vaka çalışması, Pelvik travma, hipovolemi vaka çalışması, Vertigo vaka çalışması, Psikiyatrik acil (deliryum) vaka çalışması
Acil doğum vaka çalışması, Ventriküler taşikardi vaka çalışması, Astım vaka çalışması, Dalma kazası (spinal travma)vaka çalışması ,İnme vaka çalışması, Açık göğüs travması (ateşli silah yaralanması)vaka çalışması, Pediatrik üst solunum yolu obstrüksiyonu (Krup) vaka çalışması, Multitravma (yüksekten düşme) vaka çalışması,Plasenta problemleri (Ablasyo plasenta, plasenta previa vb.) vaka çalışması, MI, 3. Derece AV Blok vaka çalışması, Yılan ısırması vaka çalışması, Preeklampsi, eklampsi vaka çalışması, Sıcak çarpması vaka çalışması, Anaflaksi vaka çalışması, Bradiaritmi, 3. Derece AV.Blok vaka çalışması
AY220 İLERİ YAŞAM DESTEĞİ UYGULAMALARI- II( 1-4-5-M-8)
İleri Yaşam Desteği Bakış açısı, Hastanede resüsitasyon, Resusitasyonda insan faktörü ve kalite, Kritik durumdaki hastanın tanınması ve kardiyorespiratuvararrestten korunma, İleri yaşam desteği algoritması, Pediatrik ve Yenidoğan Ritim Bozukluklarında Acil Bakım Protokollerini Uygulama, Özel Durumlarda Kardiyak Arrest, Kangazı Analizi ve Nabız Oksimetresi, Resüsitasyon İle İlgili Kararlar, Resüsitasyon Uygulamalarında Hasta Yakınlarının Desteklenmesi, Resüsitasyon Sonrası Bakım, Hastane Öncesinde Kardiyak Arrest ve Simülatör Çalışmaları
AY210 HASTA HAKLARI( 2-0-2-S-2)
Hasta Hakları Nedir? Hasta Hakları Ve Tarihsel Gelişimi, Hasta Ve Sağlık Çalışanları İlişkileri, Hekim Hasta İlişkisi Modelleri, Etkili İletişim Ve Empati, Sağlık Bakanlığı Hasta Hakları Uygulamaları, Hasta Sorumlulukları
AY TOPLUMA HİZMET UYGULAMALARI
Hastanelerde talep ve ihtiyaca göre görev almak, aile sağlığı merkezlerinde talep ve ihtiyaca göre görev almak, ilaç toplama kampanyaları düzenlemek, kan bağışı ve organ bağışının önemini vurgulayacak sunumlar hazırlamak, hastanede yatan çocuklara yönelik etkinlikler düzenlemek, yaşlı ve huzurevi faaliyetleri (yaşlılarla sohbet, alışverişlerine yardım, temizlik ihtiyaçlarını giderme vb.), çocuk esirgeme kurumlarında görev almak, sokak çocuklarının eğitimi, engellilerin yaşam kalitesini iyileştirmeye yönelik çalışmalar, ilk yardım, deprem öncesi ve sonrası çalışmalar konusunda eğitim, sivil savunma eğitimleri, bağımlılıkla savaş eğitimi, şehrin işlek bölgelerinde temizlik bilincinin yerleştirilmesi, okullarda çevre temizliği konusunda etkinlikler düzenlemek
AY SAĞLIĞI KORUMA VE GELİŞTİRME
Sağlık ve sağlıkla ilgili kavramlar (sağlık, hastalık, iyilik, sağlık eğitimi, sağlıkta eşitsizlik, sağlığın korunması ve geliştirilmesi), sağlığı geliştirme kavramının tarihçesi, sağlığı geliştirilmesinde ulusal ve uluslararası politika ve stratejiler, sağlıkla ilgili ulusal ve uluslararası örgütler, sağlığın geliştirilmesini etkileyen faktörler: bireysel özellikler (yaş, cinsiyet, eğitim düzeyi, özgeçmiş, alışkanlıklar gb), sağlığın geliştirilmesini etkileyen faktörler: çevre, sağlığın geliştirilmesi: medya ve kültürsağlığın geliştirilmesinde hemşirenin rolleri, sağlığın geliştirilmesinde holistik yaklaşımstres yönetimi ve sağlığın geliştirilmesi-ı, stres yönetimi ve sağlığın geliştirilmesi-ııbeslenme ve sağlığın geliştirilmesi, fiziksel aktivite, uyku ve sağlığın geliştirilmesi, etkinlik-1 (sağlıklı yaşam için yürüyüş), yenidoğan ve bebek sağlığının geliştirilmesioyun çocuğu döneminde sağlığın geliştirilmesi, okul öncesi ve okul çocuğunun sağlığının geliştirilmesi, adölesan ve genç sağlığının geliştirilmesi, etkinlik-2 (ilkokul’da beslenme eğitimi), yetişkin sağlığının geliştirilmesi, kadın sağlığının geliştirilmesi
yaşlı sağlığının geliştirilmesi, etkinlik-3 (okul’da spor faaliyetleri)
AY PEDİYATRİK ACİLLERE GENEL YAKLAŞIM
Acil servise başvuran çocuk ve aile, pediyatriktriyaj ve tanılama, solunum sistemi acilleri, dolaşım sistemi acilleri, kardiyovasküler aciller, nörolojik aciller, bebek ve çocukda temel yaşam destegi, sindirim sistemi acilleri, çocukların psikolojik gelişimi tramvalı çocuğa yaklaşım
AY222 EKG YÖNETİMİ( 2-0-2-S-2)
Derse giriş, EKG ile ilgili temel kavramlar, kalbin ileti sistemi, EKG derivasyonları ve kalbin elektriksel ekseni, EKG dalgaları ve kalp ritminin değerlendirilmesi, kalp hızının değerlendirilmesi, ritim analizi ve normal sinüs ritmi, erken vurular, bradiaritmiler, ve hastane öncesi bakım, dar QRS’li taşikardiler, geniş QRS’li taşikardiler, AKS’ de EKG değişiklikleri, kardiyak arrest ritimleri, ekternalpacemaker uygulamaları.
AY223 ÖZEL DURUMLARDA RESÜSİTASYON( 2-0-2-S-2)
Temel resüsitasyon prensiplerini uygular ve gerektiğinde ilaçları kullanır, Akut koroner sendromlara bağlı kardiyopulmonerarrestteresüsitasyonu sağlar, Solunum hastalıklarında resüsitasyon uygular kan gazı analizi yapar. Travmalara bağlı kardiyak arrestteresüsitasyon ve hipovolemi tedavisini uygular. Hastane içinde -kalp cerrahisi, kateterizasyon işlemleri sonrası- resüsitasyon gereksinimini değerlendirir ve acil bakım uygular. Anafilkasi ve entoksikasyonlarda kardiyak arresti değerlendirir ve resüsitasyonu sağlar. Çevresel aciller (Hipo/hipertermide, donma, yıldırım ve elektrik çarpmasında) kardiyak arrseti değerlendirir ve resüsitasyon uygular. Gebelerde resüsitasyonu değerlendirir ve uygular. Metabolik bozukluklar ve elektrolit anormalliklerinde resüsitasyonu sağlar.
AY ÇEVRE KORUMA (2-0-2-S-2)
Çevre Yönetmelik Bilgisi, Risk Analizi, Atık Depolama, Kişisel Korunma Önlemleri, Uluslararası Sağlık ve Güvenlik İkazları, İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Yönetmeliği
AY İŞ YAŞAMINA HAZIRLIK (2-0-2-S-2)
Üniversiteli Olmak, Bireysel Kariyer Yönetimi, İstihdam Edilebilirlik, Bireysel Vizyon, Meslek Seçimi ve Kariyer Hedefleri, Yetkinlikler, Yetkinliklerin Belirlenmesi, Deneyim Kazanma, Bilgisayar ve Yabancı Dil Yetkinlikleri, Kariyer Merkezleri ve Faaliyetleri, Sosyal Faaliyetler, Mesleki ve Bireysel Gelişim
AY TOKSİK MADDELERE İLK YAKLAŞIM (2-0-2-S-2)
Toksikolojiye giriş (tanım, tarihçe, sınıflandırma), Temel kavramlar, Mutajenik etki, karsinojenik etki, teratojenik etki, Alerjik etki, Toksik madde maruziyetinin kategorize edilmesi, Kimyasalların vücuda giriş yolları, İşyerlerinde sıklıkla maruz kalınan kimyasallar, Savaş Zehirleri, Zehirlenmelere Yaklaşım.